Is de tijd rijp voor een leerlijn Luisteren?
De nieuwe kerndoelen Nederlands VO zijn er! Ik ben er blij mee: er is naast aandacht voor inhoud, ook voor het proces en de context van taal. Ik denk dat hiermee taalonderwijs betekenisvoller en motiverender kan worden voor de leerlingen. Luistervaardigheid blijkt...
FAQ’s bij de workshop Taalvaardig in het beroep
Hoe kun je taallessen meer laten aansluiten bij de beroepsvakken/ meer en beter richten op de taal die ze nodig hebben in hun beroep en in de maatschappij? Hoe integreer ik de beroepspraktijk bij de generieke vakken? Hoe neem je collega’s mee in het taalonderwijs? Wat...
Hoe kan ik als docent Nederlands AI gebruiken voor mijn lessen?
Het is de maand van AI. Beter gezegd, het is het tijdperk van AI. Ga ik AI zo lang mogelijk negeren of ga ik kijken wat ik vandaag al met AI kan doen in de les? Leerlingen leveren al brieven en Powerpoints aan die gemaakt zijn met AI. Hoe erg is dat? Hoe kan ik daar...
Wat voor docent Nederlands wil ik zijn? Opbrengsten van de queeste.
Wat voor docent Nederlands wil ik zijn? Een half jaar geleden was deze vraag het startpunt van mijn queeste. Ik was op zoek naar inspiratie en voorbeelden. Hoe kun je het vak Nederlands geven, zodat het aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen? Zijn er...
Methodes Nederlands in de ban op het Coornhert Gymnasium (bezoek 3)
Een klassiek schoolgebouw aan de vaart in Gouda, naast de historische dubbelloopse poldersluizen. Het Coornhert Gymnasium is een gymnasium met ongeveer 750 leerlingen. Een kleine school, waarin iedereen elkaar kent. Waar egalitair met elkaar wordt omgegaan. Rode draad...
Leren in en van de natuur bij Vrijeschool Zutphen vo (bezoek 2)
Dit is het tweede blog over mijn Queeste. Ik heb eind 2022 drie middelbare scholen bezocht, om een antwoord te vinden op mijn vraag: wat voor docent Nederlands zou ik willen zijn? In het eerste blog heb ik mijn ervaringen bij het WLG gedeeld. Petra Graus is een...
Taalbeschouwing in de praktijk: bezoek 1, aan het WLG
In november heb ik een Queeste aangekondigd. Ik ging drie scholen bezoeken, om een antwoord te vinden op de vraag wat voor docent Nederlands ik zou willen zijn. Drie docenten Nederlands, van het Willem Lodewijk Gymnasium in Groningen, de middelbare Vrijeschool te...
Op bezoek bij collega’s Nederlands VO
In november ga ik drie keer een dag meelopen met een collega Nederlands: in Groningen, in Zutphen en in Gouda. De reden is een antwoord te vinden op de vraag: “Op welke manier zou ik zelf het liefst het vak Nederlands willen geven?”. Deze queeste wil ik delen in een...
Inspiratieworkshop mbo, lessons learned.
In de coronatijd en daarna ben ik door verschillende ROC's benaderd om een inspiratieworkshop of webinar te geven over Nederlands/ taalvaardigheid in de context van de beroepspraktijk. Vanaf 2014 is Nederlands een verplicht vak op de mbo's. Destijds zijn degelijke...
Leesdidactiek voor jongens van vijftien?
Zou jij in je klas ook willen dat je jongens aan het lezen krijgt? ‘En de meisjes dan?’, hoor ik je zeggen. Natuurlijk wil je genderneutraal lesgeven, want dat is hoe het hoort. Toch? Heb je Het Tienerbrein van Jelle Jolles gelezen (2019)? Onderzoek wijst uit dat er...
Geef jongens geen boeken, maar verhalen!
De afgelopen week is het weer gebleken uit onderzoeken van OESO en Stichting Lezen: de leesprestaties van jongeren zijn wederom verslechterd. Dat de leesmotivatie van leerlingen al jarenlang daalt, is al bekend sinds Theo Witte...
Hij huild: vaarwel kofschip in het mbo!
Illustratie: Hein de KortHij huild: vaarwel kofschip in het mbo! “Mevrouw, hij huild is toch met een d, want huilen zit niet in het kofschip?”. Deze opmerking heb ik de afgelopen jaren als docent in het mbo vaak gehoord. Zo vaak, dat ik me afvraag of het...
Maatwerk generiek: De Taalstraat (kwadrant 2)
De Taalstraat is een andere manier van Nederlands op het mbo organiseren. Meer maatwerk en integratie met het beroepenveld. Het doel is dat de student het geleerde bij Nederlands ook in de praktijk gebruikt. Taal is je visitekaartje en een voorwaarde voor een leven lang leren.
Klassikaal geïntegreerd: taalvaardigheid en beroep combineren (kwadrant 3)
Deze week verscheen in Profielactueel.nl het artikel van Erica Aalsma (De Leermeesters) en mij: ‘Het hart van het vak Nederlands klopt in de beroepspraktijk’. “Wij denken dat we taalontwikkeling in het mbo over een andere boeg moeten gooien om het uit de schoolse,...
Beroepsgericht taalvaardigheidsonderwijs: in een hybride leeromgeving (kwadrant 4)
,Beroepsgericht taalonderwijs is de beste manier om taal te leren op een beroepsopleiding, op basis van Didactiek Taalbeschouwing (Henk Huizenga, 2001). Dit was de conclusie van mijn vorig blog ‘Vormen van Nederlands in het mbo’. Hoe zou dat taalonderwijs in het...
Vormen van Nederlands in het mbo (over het kwadrant)
Mijn blog over de Taalstraat en het artikel in de Profielactueel over ‘Het hart van het vak Nederlands klopt de beroepspraktijk.’ hebben veel positieve reacties losgemaakt: van opleidingen die de lessen Nederlands ook anders willen inzetten of die daar al langer mee...
Woordenschat mbo, hoe doe je dat?
Woordenschat mbo, hoe doe je dat? Voor mbo-studenten is woordenschat belangrijk. Ze leren voor een beroep, waarin nieuwe termen en uitdrukkingen worden gebruikt of standaardzinnen. Ze gaan deze woorden gebruiken op plaatsen met verschillende bedrijfsculturen. Hebben...
Wat hebben nieuwe MBO-docenten nog meer nodig om goed te starten?
Aanbevelingen voor de nieuwe MBO-docentenopleidingen Deze maand heb ik mijn tweedegraadsdocentenopleiding Nederlands aan de HAN met goed gevolg afgerond. De vraag achter mijn afstudeerscriptie was: hoe word ik van een startbekwaam MBO-docent een vakbekwaam...
Online lezen blijkt totaal iets anders dan offline lezen. (MBO-Taalconferentie september 2017)
Online lezen is totaal iets anders dan offline lezen. Dit was voor mij de grootste eye-opener van de MBO-Taalconferentie van de MBO-Taalacademie (ITTA), dat plaatsvond vrijdag 22 september 2017, in Amersfoort. Drie keer per jaar organiseert de MBO-Taalacademie een...
MBO Taalconferentie ‘de kwaliteit van feedback’
Waarom stoor je mijn gesprek met jouw les? Op 20 januari kwam een honderdtal MBO-docenten Nederlands uit het hele land naar Amersfoort, voor de taalconferentie van de MBO Taalacademie. Het onderwerp: de kwaliteit van feedback. Interessante sprekers uit de wetenschap...